Marketing automation-system

Vi reder ut vilket system som passar dig

En djungel av marketing automation system

För att kunna jobba med marketing automation behöver du någon form utav system. Det kan kännas lite som en djungel då det finns mängder av olika system för olika ändamål, storlek på företag och prisbild. Vi går därför igenom hur du väljer rätt system. Vi har även listat de mest populära marketing automation-systemen nedan och går igenom för, nackdelar och för vilket företag de passar för.

Hur väljer du rätt marketing automation-system?

Välj ett system som passar din kompetensnivå

Ta reda på hur enkelt eller tidskrävande kommer det vara att komma in i systemet. Väljer du ett system som är mer komplicerat kommer det ofta med många funktioner, men detta är inte alltid positivt. Är det så att ni inte har kompetens nog för att använda systemet kan det i stället hämma ert bolag. Välj därför ett system som känns rimligt och går i linje med er kunskapsnivå.

Välj ett system som passar med befintliga system

Se över vilka system eller programvaror du använder idag och ta reda på om det nya MA-systemet har integrationer som gör att det går att koppla ihop med dina nuvarande system.

Välj ett system som passar dina mål och budget

Det är vanligt att man faller i fällan att välja en för dyr programvara till en början. Hitta ett system som passar dina mål och budget. Det går också alltid att starta med ett enklare och billigare system för att sedan uppgradera i takt med att din verksamhet växer.

Logotyp för Ortto

Fördelar: Enkel att använda, fokuserad på e-postmarknadsföring och automatisering, erbjuder intuitiv användarupplevelse.

Nackdelar: Begränsat antal integreringar och avancerade funktioner.

Passar för: Mindre till medelstora företag som behöver en enkel och användarvänlig lösning för e-postmarknadsföring.

Logotyp för MailerLite

Fördelar: Användarvänlig, prisvärd, erbjuder grundläggande automatisering och e-postmarknadsföringsfunktioner.


Nackdelar: Begränsad funktionalitet jämfört med mer avancerade system, kan sakna avancerade integrationer.

Passar för: Mindre företag och e-handlare med enklare marknadsföringsbehov.

Logotyp för Brevo

Fördelar: Prisvärd, enkel att använda, erbjuder e-postmarknadsföring, automatisering och CRM-funktioner.

Nackdelar: Begränsad funktionalitet jämfört med mer avancerade system, vissa användare kan uppleva begränsningar i anpassningsmöjligheter.

Passar för: Mindre företag och e-handlare som behöver grundläggande marknadsföringsverktyg till ett överkomligt pris.

Logotyp för Klaviyo

Fördelar: Specialiserad på e-handel, kraftfulla automatiseringsfunktioner, integrationer med e-handelsplattformar som Shopify och WooCommerce.

Nackdelar: Prisvärd för mindre företag, inlärningskurva för nya användare.

Passar för: E-handelsföretag som vill maximera sin e-postmarknadsföring och kundengagemang.

Logotyp för Salesforce

Fördelar: Kraftfulla CRM- och automatiseringsverktyg, robusta integrationer, skalbarhet och anpassningsmöjligheter.

Nackdelar: Högre kostnad, kräver ofta professionell implementation och utbildning.

Passar för: Medelstora till stora företag som behöver omfattande CRM- och automatiseringsfunktioner.

Logotyp för Lime

Fördelar: Specialiserad på CRM och försäljningshantering, robusta anpassningsalternativ, integrationer med andra företagsverktyg.

Nackdelar: Mindre fokus på marknadsföring, kan vara mer komplex att konfigurera och använda.

Passar för: Företag som behöver en avancerad CRM-lösning för att hantera och spåra sina försäljningsaktiviteter.

Logotyp för Pipedrive

Fördelar: Användarvänlig, fokuserad på säljautomatisering och CRM, integrationer med andra företagsverktyg.

Nackdelar: Mindre fokus på marknadsföring, vissa användare kan uppleva begränsningar i funktionalitet för mer komplexa försäljningsprocesser.

Passar för: Företag som prioriterar säljautomatisering och CRM-funktioner.

Logotyp för HubSpot

Fördelar: Allt-i-ett-lösning med CRM, marknadsföring, försäljning och kundserviceverktyg, användarvänlig, omfattande integrationer.

Nackdelar: Kostnadseffektiv för mindre företag, kan kräva tid för att lära sig plattformen fullt ut.

Passar för: Företag i olika storlekar som behöver en komplett lösning för att hantera sin marknadsföring och försäljningsprocess.

Logotyp för ActiveCampaign

Fördelar: Avancerade automatiseringsfunktioner, kraftfulla e-postmarknadsföringsverktyg, integrationer med andra plattformar.

Nackdelar: Lärtröskeln kan vara hög för nybörjare, kan vara dyrare för mindre företag.

Passar för: Företag som vill ha avancerade automatiseringsverktyg och är villiga att investera tid i att lära sig plattformen.